Ambachtelijk Werken

Reclame?!

RECLAME

door: Stefan van den Hout

WERELD/DORDRECHT – Soms denk je wel eens over een onderwerp en krijg je een inzicht of zo waarvan je verrast wordt van haar boodschap. Zo dacht ik eens over het reclamebudget wereldwijd van maar liefst 468 miljard euro!! Dit gigantische bedrag wordt zelfs jáárlijks besteed. En waarvoor?
Ook in dit pamflet, een aantal exemplaren terug, stond eens een interview met Arie van der Linden die al jaren héél bescheiden een antiekrestauratie-bedrijfje runt, genaamd 'De Woonstee'. Tijdens dat interview zei ik als bedrijfskundige: 'Zou je eens reclame kunnen maken?' Arie wacht al nu bijna drie generaties totdat de antiekmarkt weer aantrekt. Hij zei voor mij verbluffend: 'Nee, het dient een beetje uit mensen zelf te komen.'
Nu, deze super echte bescheidenheid, overdenkende zien we wellicht een rustiger wereldeconomie die werkt naar werkelijke behoefte? Geen aangemaakte, geen gepushte, geen gevlijde en dergelijke. Zou dat niet veel beter zijn om met moeder Aarde door de bocht te kunnen? Ja, als we bij een behoefte eens een nachtje er over zouden slapen. Misschien hebben we 'm de volgende dag niet eens meer! Zó help je ècht moeder Aarde. Saai?!

KLOOKER NL
Er bestaat een bedrijfje naar m'n hart dat alleen spullen verkoopt waar: 'Je blij van wordt', verder uitgelegd als zaken die we echt nodig hebben en duurzaam en recyclebaar zijn.

'MAAK ZE GEK'
Er is een managementboekschrijver met heel veel succes met een managementboek getiteld: 'Maak ze gek'. En wat later brengt hij een cursus voor 7 overredingstechnieken om klanten JA te laten zeggen. Begrijpt U een beetje hoe management Nederland U waarschijnlijk bekijkt als een stukje willoos dom beïnvloedbaar koopvee?
Ze zijn volgens mij, die dat boek kochten, helemaal niet geïnteresseerd in uw behoeftebevrediging, of werkelijke behoeftebevrediging, maar alleen in uw koopbeslissing. Dat is geen hart voor je zaak hebben. Dat is niet de maatschappij willen helpen, maar haar zien als een graaiterrein wellicht!?!
Willoos koopvee, gek gemaakt door reclame. Bent U dat? Laat U dat toe?!

IRON MOON
'Iron Moon' is een nog uit te komen titel van een dichtbundel van Chinese fabrieksarbeiders. Twaalf uur per dag, geen pauzes, en vies zwaar werk. Dàt is wel de realiteit waar onze goedkope actionwinkels mee vol van liggen!! (En de bijenkorf misschien ook) Alles is met elkaar verbonden. En wij maar steeds met veel meer spullen thuiskomen waar we voor waren gegaan.

Ik hoop op een superkritische consument, die weet waar hij/zij echt behoefte aan heeft, eigenlijk alleen koopt als er ergens bij hem/haar een behoefte rijst, en, bij wijze van, minimaal een nee-nee sticker op de brievenbus, zeg maar even wat.

Net als het wereldwijde defensiebudget (wie moet nou wie nog de kop weer inslaan?!) is het wereldwijde reclamebudget een tja, veel te grote nutteloze uitwassing van een oud systeem dat ons echt niet helpt rechtvaardigheid op deze planeet te verankeren. Laat ze maar sterven van de honger en loonslavernij. Nee, dan weer 'liever' mijn raketten afvuren en (wegwerp) onnodigheden laten maken omdat dom vee 't schijnt te willen kopen?!

Sorry voor mijn kritische sarcastische bittere toon zo nu en dan, maar er is volgens mij echt een NOODSITUATIE op Aarde gaande. Het gaat ook niet alleen om een gerichte visie, maar om kleine DOE (Of bij wegwerprotzooi enige LAAT) stapjes; waar het vooral om gaat zijn doe stapjes van goede wil van ìeder van ons! De mensen die op de bodem staan en wakker zijn. S.O.P. Save Our Planet!